Localitatea Băteşti se află în imediata apropiere de oraşul Făget, pe drumul ce face legătura cu localităţile Brăneşti şi Jupâneşti, ce se remarcă prin cea mai veche biserică de lemn din zona Făgetului, sec.XVI, dar şi cea mai bine pastrată.
Despre localitate
Informații generale
Oraşul este situat în partea de nord-vest a muntilor Poiana Ruscă, pe şoseaua naţională DN 68 A Ilia-Lugoj şi linia CFR 212.
Dinspre valea Mureşului localitatea este accesibilă, fie direct de la Săvîrşin, pe un drum modernizat de 22 Km., fie prin Ilia.
Trecând prin Făget semnalăm pe terasa inferioară a râului Bega, la marginea de nord a localităţii, urmele unei fortificaţii medievale atestate la 1548. Cetatea este parţial cercetată şi restaurată.
Făgetul este centrul unei zone etnofolclorice distincte (port popular, monumente de arhitectură veche românească, folclor). In centrul oraşului se află complexul turistic „Padeşul”, cu un hotel de 43 de locuri, situat pe artera principală la cateva sute de metri de cotul şoselei de unde se desface drumul spre Săvârşin.
În acest loc se află busturile lui Eftimie Murgu si Victor Feneşiu. În faţa liceului se află bustul lui Traian Vuia, iar la o distanţă de câteva sute de metri o modernă bază de agrement cu bar, terasă şi un bazin de dimensiuni olimpice. Gara este situată, de asemenea pe artera principală, la ieşirea spre Lugoj.
Din apropierea gării se desprinde un drum modernizat care leagă Făgetul direct cu masivul Poiana Ruscă prin localităţile Drăgsineşti şi Gladna.
În Făget trăiesc un număr de 7.201 locuitori.
Populaţia activă este in numar de 5.970 persoane dintre care femei sunt 3.065 iar bărbaţi sunt 2.905.
Populaţia angajată numară 2.957 angajaţi dintre care femei sunt 1.232 iar bărbaţi 1.725.
Repartiţia populaţiei pe paliere de vârstă se face asfel: * 18-28 ani: 2.089 persoane; * 29-39 ani: 1.791 persoane; * 40-59 ani: 1.194 persoane; * peste 60 ani: 896 persoane.
Populaţia este implicată în urmatoarele activităţi: -industrie: 1.800 persoane, -servicii: 1.670 persoane, -agricultură: 2500 persoane.
Localitati infratite:
Aletea (Elek) din Ungaria, Cervinara din Italia, Comunitatea Comunelor din Mirebellois din Franţa
BĂTESTI
BEGHEIUL MIC
BICHIGI
BRĂNEŞTI
BUNEA MARE
COLONIA MICĂ
JUPÂNEŞTI
POVERGINA
TEMEREŞTI
BĂTESTI
BEGHEIUL MIC
Begheiul Mic se situează în estul județui Timiș, la 3 km sud-vest de orașul Făget. Este traversat de drumul național DN 68A Lugoj-Deva.
BICHIGI
BICHIGI: Este situat la o distanţă de 2 km faţă de oraşul Făget Suprafaţa : 115,22 ha Utilităţi : – Drum : Drum comunal 98 asfaltat până la intrare în sat, în rest drumuri comunale pietruite – Apă: nu există reţea de distribuţie a apei decât câteva fântâni individuale; – Electrificare : satul dispune integral de reţea de energie electrică. Starea infrastructurii: reţea de drumuri parţial asfaltat şi în curs de asfaltare. Satul are Cămin cultural, Grădiniţă, Scoală cu clasele I-IV, precum şi 3 SRL-uri. Numărul de gospodării: 152 Ocupaţia de bază : agricultura şi creşterea animalelor Populaţia totală 548 locuitori.
BRĂNEŞTI
Dubaşii din Brăneşti.
Dintre cetele de dubaşi pe care îi întâlnim aproape în fiecare sat, între ei se remarcă Dubaşii din Brăneşti recunoscuţi atât pe plan naţional cât şi internaţional. Au trecut deja patru generaţii de la înfiinţarea grupului, dar prin stilul lor pe patru ritmuri încă mai încântă inimile ascultătorilor. Generaţia actuala este formată din copii şi încearcă să păstreze ceea ce au primit de la strămoşi lor. Numele dubaşilor a străbătut toată Europa, în ţară fiind cunoscuţi prin concertele care le-au susţinut împreună cu formaţia Phoenix.
BUNEA MARE
În localitatea Bunea Mare – Bunea Mică se adună an de an, la începutul lunii august, fii satului din Bunea Mică, pentru a comemora locurile de unde au plecat. Acest sat, Bunea Mică nu mai există el fiind doar în inimile oamenilor.
COLONIA MICĂ
Se situează în estul Județului Timiș, la 2 km sud de orașul Făget. Colonia Mică este o așezare foarte recentă, a cărei atestare documentară datează din 1900. Încă de la înființarea sa, a fost un cătun al Făgetului, locuit de români și maghiari.
Aceștia din urmă îi spuneau Facsad Kistelep (Colonia Făget). Așezarea s-a dezvoltat ulterior în perioada comunistă, când aici au fost aduși din mai multe zone ale țarii, muncitori forestieri pnetru fabricile din Făget.
JUPÂNEŞTI
Arta olăritului
Satul Jupâneşti, situat pe valea Vădanei (afluent al râului Bega), este singurul centru de olărit activ din zonă şi din judeţul Timiş. Deşi în prezent mai lucrează doar doi olari (Ştefan Măstăcănean şi Trandafir Velcu), satul Jupâneşti a fost renumit între centrele de olari din Banat prin vasele nesmălţuite pe care le producea; abia in ultimii ani cei doi meşteri au început să execute şi ceramică smălţuită, într-o gamă mai bogată de forme.
În cadrul ceramicii bănăţene, ceramica de Jupâneşti prezintă trăsături specifice şi calităţi certe: fineţea pastei de nuanţă roşiatică, bogată în oxizi de fier, distincţia decorului geometric înscris numai cu roşu, eleganţa formelor. În ceea ce priveşte cromatica vaselor zmălţuite, olarii din Jupâneşti au ajuns la un rafinament nebănuit: vasele cu nuanţe calde de galben, brun şi verde sau gri-bej, topite într-un decor neregulat, realizat prin stropire şi scurgere, dovedesc măiestria creatorilor şi simţului lor artistic.
Categoriile de vase lucrate de olarii din Jupâneşti sunt: ”blide” şi „tăniere” cu corpul tronconic sau uşor rotunjit şi cu buza dreaptă; oale de diferite dimensiuni, oale cu pereţii verticali şi toarte orizontale, după modelul vaselor emailate, cratiţe, vase pentru friptura, ulcioare „cârcege” cu gura rotundă şi pântecele bombat; cănţi pentru apă de forma ulcioarelor, ghivece de flori, de formă tronconică, căni mici de mai multe tipuri.
Ornamentarea se face cu pensula sau cu degetele. După modul de realizare, ornamentele vaselor de Jupâneşti sunt de două tipuri: pictate şi în relief .
Sistemul de ardere a vaselor este cel tradiţional: cuptorul de tip tronconic, construit din cărămidă sau din pământ bătut, are vatră amenajată din cărămizi, cu canal median şi circular, două guri de foc şi o uşă prin care olarul aranjează vasele.
Olarii din Jupâneşti îşi duceau produsele la târgurile de la Făget, Balinţ, Lugoj, Săvarşini, Dobra, Ilia, pe valea Mureşului şi în ţinutul Hunedoarei. În prezent, îşi vând produsele la târgul săptămânal de la Făget sau participă la târgurile din ţară.
Centrul de la Jupâneşti, este cunoscut în ţară prin târgul olarilor care se organizează aici anual în luna august, demonstrând vigoarea tradiţiei transmise din generaţie în generaţie.
POVERGINA
Reţine atenţia biserica de lemn, monument istoric din Povergina. Construită în 1782 în stil baroc, biserica are o linie elegantă, fiind considerată ca una dintre cele mai caracteristice biserici de lemn din Banat.
TEMEREŞTI
TEMEREŞTI: Este situat la o distanţă de 2,5 km faţă de oraşul Făget Suprafaţa : 76,13ha Utilităţi : – Drum : Drum comunal asfaltat până la intrare în sat, în rest drumuri comunale pietruite – Apă: la marginea localităţii trece râul Bega; – Electrificare : satul dispune de reţea de energie electrică integral. Satul are Cămin cultural, Grădiniţă, Scoală cu clasele I-IV, precum şi 5 SRL-uri. Numărul de gospodării: 160 Ocupaţia de bază : agricultura şi creşterea animalelor Populaţia totală 559 locuitori.
Istoria noastră
Făgetul si-a luat numele de la pădurile de fagi din zonă, fiind consemnat în documente în diferite forme:Fagyath 1548; Faczat 1594; Facsá d 1595; castrum Fachiad, Fachat, Fachad, Fachiat 1595; Fachyath, Fachyath 1597, Facyad 1603,arx Fachaitt,Faczatt 1607; Fachiath 1608, Facsat 1616; appidum Olá h Facset; Wallachisch Fatschet 1808; German Facset, Vallá ch Facset 1828; Né met-Facset, Olá h-Facset 1851; Facsé t 1907; Făget 1918 .Dintre cele sase localităti ce poartă acelasi nume, existente în judetele:Iasi, Alba, Bacău, Dolj, Prahova si Timis, Făgetul bănătean este cel mai cunoscut.
Făgetul este amintit pentru prima dată în 1548 cu ocazia unei donatii făcute de nobilul Ioan de Bozwar fiicei sale Dorotheea ,la castelul nobilului Iacob Bekesdin Făget. Atestat târziu de memoria documentelor scrise-comparativ cu alte asezări din zonă-Făgetul s-a impus repede atenţiei istoricilor, călătorilor străini sau români, personalitătilor politice si culturale care au luat contact nemijlocit cu realităţile locurilor. Bel Matyas, în Geografia sa tipărită la 1777,consemna:” Făgetul este oras vechi si vestit, putere de primă importantă (castrum nobile), este asezat pe o ridicătură înconjurat de o câmpie minunată”.
Într-o altă lucrare de dimensiuni mai mari, rămasă în manuscris, acelasi autor, referindu-se la cetatea medievală a Făgetului,arată că după căderea Timisoarei,cetatea Făget a fost ocupată de turci, care au instalat acolo o garnizoană ce trăia numai din jafuri. Existenţa scurtă ,dar deosebit de frământată a cetătii medievale a Făgetului, deseori teatrul unor aprige confruntări între români, turci si habsburgi, este prezentată documentat de Pesty Frigyes în lucrarea sa în limba maghiară Krassó vá rmegye tö rté nete (Istoria comitatului Caras). Monografia istorică a lui Pesty Frigyes a costituit principala sursă de informatii pentru mulţi istorici, care, oprindu-se asupra realitătilor social-economice si politice ale Banatului medieval, au făcut referiri si la Făget. Informatii sporadice despre unele evenimente istorice consumate pe locurile făgetene în evul mediu si în zorii epocii moderne ne dă Nicolae Stoica din Haţeg în Cronica Banatului ,operă fundamentală a celui mai cunoscut cronicar al Banatului.
Frământările anului 1918,pregătirea si participarea delegatilor din zona Făgetului la Marea Adunare Natională de la Alba Iulia au fost prezentate având ca sursă principală de informare volumul de documente:Făurirea statului naţional unitar român.Contributii documentare bănătene 1914-1919,coordonator dr.Ioan Munteanu si fondul ” Nicolae Iliesciu,aflat la Muzeul Banatului din Timisoara.Pitoreasca asezare geografică a Făgetului,intensa activitate spirituală,renumitele sale târguri au atras atenţia unor călători străini ce au trecut prin Transilvania si Banat.La 1660,călătorul turc Evlia Celebi, trecând prin Făget făcea o descriere a cetătii medievale:”A fost construită de o femeie cu numele de Tilen…E o construcţie în formă pătrată,frumoasă si tare. La apus se află o poartă care dă spre câmpie.Are un dizdar,trei sute de ostasi alesi si material de război îndeajuns;e acoperită în întregime cu sindrilă,dar nu are piată si bazar sau altceva.Este doar un turn de serhat..
La sfârsitul secolului al XVIII-lea,Johann Lehmann consemna:”Făgetul este un oras câmpenesc frumos.Locul este bogat din cauza târgurilor de animale care se tin aici.Orasul este românesc,are peste 200 de case si două biserici.Hanul de la Făget este cel mai frumos si cel mai curat si încăpător pe toată linia Timisoara-Sibiu si acest han este proprietatea doamnei Soro. În han sunt opt camere pentru oaspeti.Călătorii sunt bine serviti,dar la un pretfoarte scump”.Din aceeasi perioadă ne-au rămas si descrierile călătorului italian Domenico Sestini,considerat de Nicolae Iorga drept un om cult si foarte inteligent.Într-o lucrare ce apărea la 1815 la Florenta,Domenico Sestini descrie si zona Făgetului,dând informatii originale si corecte .Drumul de la Bujor (Traian Vuia)-sat cu ” case românesti însă sărace”-la Făget,i se părea călătorului italian destul de bun.”Făgetul e un târg frumos” prin mijlocul căruia trece râul Bega.Vara râul este navigabil până laTimisoara si chiar mai departe si este folosit pentru transportul bustenilor spre Câmpia Banatului.Târgurile Făgetului îi atrag atenţia si călătorului italian.
Potrivit mărturisilor lui Domenico Sestini Făgetul avea la începutul secolului al XIX-lea ”200 case românesti cu 2 biserici si peste 30 case germane cu o biserică mică dar curată,slujită de călugării minoriti din Lugoj”.Făgetul era si un important punct de legătură dintre Banat si Ardeal, aici fiind si ”vama pentru Transilvania şi Ungaria”.Hanul de la Făget,ce era proprietatea contesei de Soro,sotia comandantului cetătii Timisoara,este descris de călătorul italian ca ”unul dintre cele mai bune”,având ”camere bune pentru călători si grajduri pentru cai”,dar pretul era destul de mare.La Făget se putea ajunge si pe un drum mai scurt,de-a lungul râului Bega,dar asta numai când timpul era frumos.
De la Făget Domenico Sestini a ajuns la Cosava ”un sat de 85 de case,cu un han mizerabil” si de aceea ”călătorii preferă o încăpere în Casa postei”.În 1828 va trece prin Făget si învătătorul polonez Auguste de la Lagarde aflat într-o călătorie prin Ardeal si Banat .O descriere a Făgetului de la începutul secolului al XX-lea a făcut-o si Bodo Antal într-un ghid al Banatului:”Făgetul,comună mare,centru de plasă,se întinde pe zona colinară de lângă râul Bega…De la gară,în 3-4 minute se poate ajunge cu birja în centrul localitătii,în parcul pietei bisericii.Mergând spre centru pe strada Mare se pot vedea pe partea dreaptă Primăria,pe partea stângă coala de stat (coala maghiară), în piata bisericii, Biserica romano-catolică ,Judecătoria,hotelul ”Regele maghiar’”.Referindu-se la cetatea Făgetului,Bodor Antal consemna că ruinele acesteia abia se mai vedeau.
Asupra frumusetii Făgetului si-au oprit privirea si alti călători străini,precum si numeroase personalităti politice si culturale românesti:Dinicu Golescu,Eftimie Murgu,Mihai Eminescu,Lucian Blaga,Octavian Goga si multi altii.
Biserici
- Biserica Baptistă din Bichigi
- Biserica Pendicostală din Bichigi
- Biserica Pendicostală din Temerești
- Biserica Pendicostală din Bătești
- Biserica Ortodoxă din Begheiu Mic
- Biserica Ortodoxă din Jupânești
- Biserica Ortodoxă din Brănești
- Biserica Ortodoxă din Bătești
- Biserica Ortodoxă din Temerești
- Biserica Ortodoxă din Bichigi
- Biserica Ortodoxă din Povergina
- Biserica Ortodoxă din Bunea
- Biserica de Lemn din Jupânești
- Biserica de Lemn din Bătești
- Biserica Adormirea Maicii Domnului din Făget II
- Biserica Reformată din Făget
- Biserica Adventistă de ziua a 7-a Speranța din Făget
- Biserica Adventistă de ziua a 7-a Mișcarea De Reformă din Făget
- Biserica de Lemn din Povergina
- Biserica Romano-Catolic din Făget
- Biserica Adventistă de ziua a 7-a Betania din Făget
- Biserica Înălțarea Sfintei Cruci din Făget I
- Biserica Pendicostală Efrata din Făget
- Biserica Baptistă Betel din Făget
- Biserica Baptistă din Povergina
Media
Curierul de Făget
- Curieru de Faget luna februarie 2018
- Curierul de Faget luna aprilie 2014
- Curierul de Faget luna aprilie 2013
- Curierul de Faget luna aprilie 2017
- Curierul de Faget luna aprilie 2018
- Curierul de Faget luna august 2013
- Curierul de Faget luna februarie 2017
- Curierul de Faget luna februarie 2013
- Curierul de Faget luna februarie 2014
- Curierul de Faget luna februarie 2015
- Curierul de Faget luna ianuarie 2013
- Curierul de Faget luna iunie 2017
- Curierul de Faget luna iunie 2014
- Curierul de Faget luna martie 2013
- Curierul de Faget luna martie 2015
- Curierul de Faget luna octombrie 2013
- Curierul de Faget luna octombrie 2015
- Curierul de Faget luna octombrie 2016
- Curierul de Faget luna octombrie 2017
- Curierul de Faget luna septembrie 2013
- Curierul de Faget luna septembrie 2017
Transport
Gara CFR Făget
Adresa: Calea Lugojului nr.103, Tel: 0256 359 679
Personalități locale
George Gârda
Titus Olariu
Victor Feneşiu
Traian Iancu
Traian Vuia
George Gârda
1879-1948
Fiul „chinezului” din Mănăştur (Mănăştiur, jud. Timiş), (Valea Begheiului), a urmat şcoala primară în satul natal, cursurile secundare la liceul maghiar din Lugoj şi la liceul românesc din Braşov, terminîndu-l în 1899. Bacalaureat la Braşov (1900). În 1901 intră la Politehnica din Budapesta dar din 1902 urmează cursurile facultăţii de drept trecând examenul de doctorat în 1907. Din 1909, este avocat la Făget. Deputat sinodal de Caransebeş şi de Sibiu. În 1919, 1922 şi 1927, deputat şi secretar al Camerei. A publicat, începând din 1902, o serie de articole, cronici, culegeri de folclor şi poezii în grai bănăţean în ziarul Drapelul (Lugoj), Poporul român (Budapesta), Convorbiri literare (Bucureşti), Timişana (Lugoj), Banatul (Timişoara), Semenicui (Lugoj) şi în Calendarul Poporului Român (Budapesta). Primul volum i-a apărut în 1908 la Budapesta (sau în 1902 la Timişoara?), ediţia II-a în Bucureşti, în 1921 (la editura Cartea Românească, 96 pagini), cu titlul „Bănatu-i fruncea. Versuri în grai bănăţenesc”, cuprinzînd 28 de poezii în grai bănăţean. Poeziile lui au un caracter mai pregnant bănăţean decât ale lui Victor Vlad Delamarina; ele redau vorbirea vie a ţăranilor din jurul Făgetului şi mentalitatea, paorilor” faţă de modernizarea vieţii, fiind foarte populare în Banat.La 19 august 1921 apărea sub coordonarea avocatului Aurel Hădan primul număr al publicaţiei „Gazeta Făgetului”, într-o perioadă de puternice transformări prin care trecea societatea românească după realizarea idealului naţional. An de an s-au organizat la Făget conferinţe şi prelegeri, concursuri corale şi reprezentaţii literare, muzicale şi teatrale, s-au comemorat evenimentele cu adevărat glorioase din istoria neamului. Această intensă trăire spirituală nu era posibilă fără contribuţia uneori decisivă a unor oameni de cultură sau sprijinitori ai culturii: Dionisie Păscuţiu (1825 – ?), Traian Unipan (1863 – 1905), Sebastian Olariu (1858 – 1948), Dănilă Iliţiescu (1885 – 1958), Traian Vuia (1872 – 1950), George Gârda (1879 – 1948), Victor Feneşiu (1890 – 1952), Bujor Iancu (1924 – 1965), Iulia Simu (1900 – 1974). Contribuţii remarcabile la menţinerea unui climat autentic au avut şi alţi făgeţeni sau oameni de cultură ce şi-au legat numele de realităţile Făgetului: preotul cărturar din Sinteşti, Partenie Gruescu, publicistul Ioan Clopoţel, ce a funcţionat ca învăţător în Făget, prozatorul Sorin Titel, preotul poet şi publicist Nicolae Roman, poetul Traian Iancu, dascălii Axente Braşovan, Vasile Colceag, etc.Această bogată activitate culturală ce i-a conferit Făgetului un loc aparte în peisajul spiritual bănăţean a fost întreruptă de instaurarea regimului de dictatură comunistă. În ciuda presiunilor politice şi ideologice de a impune false sărbători şi manifestări culturale, puternica tradiţie spirituală n-a putut fi distrusă. După anii 1960 renasc o serie de instituţii culturale, se diversifică formele de manifestare artistică, se reevaluează tradiţia culturală, Făgetul redevenind spaţiul de referinţă al spiritualităţii bănăţene. Se vor organiza la Făget spectacole de poezie şi muzică, simpozioane ştiiţifice sau comemorative cu participarea unor mari personalităţi ale stiinţei şi culturii româneşti, mese rotunde, dezbateri, lansări şi prezentări de cărţi ale făgeţenilor sau ale unor scriitori bănăţeni consacraţi, editări de caiete literar-artistice ale Cenaclului „George Gârda”. Formaţiile artistice făgeţene vor fi distinse cu numeroase premii sau trimise să reprezinte folclorul românesc dincolo de graniţele ţării.
Titus Olariu
1986-1960
Baritonul Titus Olariu (născut la Făget în 6 ianuarie 1896) a fost o personalitate muzicală exponenţială (alături de tenorul Traian Grozăvescu) a teatrului liric bănăţean şi naţional. Tatăl său, preotul Sebastian Olariu, era protopop în localitatea Făget, cu ascendenţă preoţească în comunele hunedorene Burjuc şi Gurasada. Pe linie maternă se înrudea cu dr. George Popovici (ilustru protopop şi istoric bănăţean, membru corespondent al Academiei Române) şi dr. Iosif Popovici (doctor în filologie clasică al Universităţii din Viena, cu o specializare în fonetica experimentală la „Sorbona”, strălucit slavist, profesor la Universităţile din Budapesta, Viena şi Cluj, unde a fondat catedra de fonetică experimentală), ambii fiind fraţii mamei sale, Ana Popovici, originari din comuna timişeană Cliciova. Fratele său, Caius Olariu, va activa după Unire ca secretar administrativ şi artistic al Operei Române din Cluj, fiind autorul unei monumentale monografii a instituţiei lirice clujene (OLARIU [1954) şi coautor al unei monografii dedicate lui Traian Grozăvescu (SBÎRCEA – OLARIU 1957). Sora sa, Aurora, se va căsători cu avocatul şi poetul dialectal George Gârda.
Victor Feneşiu
1890-1952
Între personalităţile care au mărturisit credinţa în Dumnezeu cu preţul vieţii s-a aflat şi Victor Feneşiu (1890-1952), personalitate a Banatului, participant la actul Unirii din 1918. Suferinţele din închisorile prin care a trecut au dus la moartea lui în lagărul de la Valea Neagră.
Născut într-o familie cu sentimente profund naţionale şi cu respect pentru valorile neamului şi pentru Biserică, Victor Feneşiu a venit pe lume în Făget (judeţul Timiş). După absolvirea cursurilor primare în localitatea natală, a studiat la Şcoala Comercială Superioară din Timişoara, tinereţea fiindu-i marcată de participarea cu însufleţire la mişcarea politică naţională din Banat, dar şi la Marea Adunare Naţională din 1 Decembrie 1918 de la Alba Iulia. Între 1933-1937 a fost ales senator de Severin, ca dovadă a preţuirii de care se bucura.
S-a dedicat cu multă râvnă susţinerii materiale a multor biserici şi asociaţii culturale şi comerciale din Timiş.
Istoricul Dumitru Tomoni scrie în monografia Făgetului că Feneşiu a obţinut finanţare şi a participat cu bani proprii la renovarea şi dotarea corespunzătoare a 12 biserici ortodoxe şi oficii parohiale, 10 primării, precum şi a 19 şcoli din Făget şi împrejurimi. Din convingere creştină a contribuit financiar şi la ridicarea Crucii de pe Muntele Mic dedicată eroilor bănăţeni căzuţi în lupta pentru reîntregire.
Ales în 1946 deputat din partea Partidului Naţional Liberal, a contribuit cu şi mai mare zel la modernizarea instituţiilor din locurile natale, considerând că „biserica este un suport esenţial în propăşirea ţării şi buna înţelegere între oameni” („Martiri pentru Hristos din România, în perioada regimului comunist”, Editura Institutului Biblic şi de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române).
Autorităţile comuniste au sesizat că un om ca Feneşiu poate fi un pericol pentru sistemul ateu, astfel încât la 4 martie 1948 l-au arestat, cu vina de „crimă de sabotaj la adresa statului”. Eliberat după un an şi şase luni, a fost supravegheat şi ameninţat mereu, apoi a fost arestat din nou la 15 august 1952, trimis la Timişoara, iar de acolo la Canal.
O mărturie zguduitoare din „lagărul groazei”, cum mai era numit lagărul de la Valea Neagră, a depus Mihai Capotescu, în articolul „Convoiul morţii”: „Era târziu în noapte când la porţile lagărului au sosit primele maşini din care au început a coborî, mai mult îmbrânciţi şi înjuraţi, sprijiniţi în ciomege şi cârje nişte bătrâni încovoiaţi de povara anilor pe care îi duceau în spate. Erau toţi uzi şi murdari pe hainele pe care le purtau pe ei, de-abia târându-se prin noroi.
Călăii îi mânau din urmă, fără nici o milă, ca pe nişte animale, ţipând şi înjurând, lovindu-i pe unde nimereau. (…) Am întâlnit în acest convoi mulţi oameni care făcuseră parte din elita intelectualităţii bănăţene şi care ne-au condus oraşele cu cinste şi demnitate în Banat. Am întâlnit aici pe fostul primar al oraşului Timişoara, dr Băran, pe senatorul Victor Feneşiu din Făget şi încă mulţi alţii. (…) Mulţi dintre ei s-au îmbolnăvit şi nu au mai apucat să-şi mai vadă familia. Dr Bălu din Reşiţa a murit în aceste locuri groaznice. Senatorul Feneşiu din Făget a murit în braţele noastre”.
Trupul lui a fost îngropat în cimitirul satului Valea Neagră, după cum se menţionează într-o scrisoare din 1953 trimisă de preotul Constantin Dobrişoiu către familia Feneşiu: „Într-adevăr, din cercetările făcute de mine reiese că decedatul Victor Feneşiu se găseşte înmormântat în cimitirul comunei noastre. A încetat din viaţă la data de 30.XII.1952 şi a fost înmormântat la data de 3.I.1953. Cauza morţii este cancer stomacal”.
Mai departe, preotul asigura familia că deţinuţilor îngropaţi acolo le făcea el o slujbă mai târziu şi le punea o cruce la căpătâi, dar că uneori erau aduşi mai mulţi odată şi nu mai ştia cu precizie dacă erau puse corect crucile. Dar Dumnezeu, care nu trece nimic cu vederea, ştie cu siguranţă şi suferinţele acestui martir al Său, iar sufletul lui străluceşte în veşnicia fericită, nemaiavând atâta importanţă unde îi este trupul îngropat.
Traian Iancu
1923-1997
Acum 90 de ani se năştea în satul Făget în jud. Timiş, poetul şi directorul Uniunii Scriitorilor Traian Iancu. Copilul a fost adus pe lume de către mama Ana, care la crescut cu dragoste în credinţa noastră strămoşească, iar ursitoarele i-au dăruit multe daruri: să fie frumos, deştept, milos, muncitor, cinstit, credincios şi mai ales omenos. Aşa cum spunea Octavian Goga, când un preot a fost întrebat „pe cine îngropi, părinte, azi”?, părintele a răspuns: Un om de omenie”, aşa şi poetul nostru, Traian Iancu a fost un om de omenie şi de aceia a fost denumit de scriitorul Eugen Barbu, „Tata Iancu”, cel care înţelegea durerea fiecăruia dintre scriitorii ţării noastre şi încerca să o vindece. Iar Fănuş Neagu într-un eseu intitulat „Toamna în culori de nuci”, spunea despre tata Iancu „dacă n-ar fi fost omul de bine care este, multe lucruri ar fi fost rele pe undeva în viaţa noastră scriitoricească. Şi mai spunea…”tata Iancu, suferă pentru toţi scriitorii, el este o punte a suspinelor şi un cap de pod al ideei că literatura reprezintă deopotrivă măreţia şi suferinţa”. Tata Iancu spunea că şi pentru cei care plecau în lumea drepţilor, că atunci când moare un scriitor, puţin moare şi el cu acela care s-a dus. Uneori părea un dur dar era milos şi bun şi iubea oamenii. Iubirea de oameni, era pentru el, tot ceia ce putea fi mai nobil. A intitulat un volum de versuri „Iubirea de oameni”. În opera sa toate poemele au la bază iubirea, fiind pe primul loc cea de părinţi, de ţară, de scriitori, de natură, de la firul de iarbă la busuioc, dalia, floare dragă mamei Ana, şi lui şi până la alunele din „dealul popii”, izvorul de la Bogdăneşti, lunca din Făget, mărul şi nucul din gradina copilăriei unde aşezat la „masa tăcerii”crea înconjurat de „zânele” care veneau înspre el din izvorul de la Bogdăneşti.
E trist că nucul nu mai este, era prea bătrân ca să mai fie!!!Dar în locul lui a fost sădit un altul de către uica Pipi, soţul verişoarei poetului, Ica. Acesta în prezent dă roade iar în fiecare nucă se simte iubirea poetului. Poetul cu inima bună şi cu iubirea de oameni a dat un interviu pentru cenaclul” Gârda” din Faget, profesorului Ion Căliman, în care spunea: Nu pot exista la masa de scris fără Făget, de aceia şi vin atât de des aici la casa parintească, la mami. Poezia mea poartă o aură ascunsă, duioasă, este lacrima de iubire pentru Făget. Chiar şi în poezia Ţăranii, cu care am debutat în Frontul plugarilor în 1945, pe prima pagină, în care era nucleul simţirii noastre din Făget.
Poetul făgeţean Traian Iancu s-a născut, a crescut şi s-a format pe pământul Făgetului, lângă mama Ana şi lângă altare. Dornic de învăţătură şi înţelepciune, a reuşit să devină un om de onoare deţinând funcţia de director al Uniunii Scriitorilor, timp de peste 30 de ani şi cooptat în diverse organizaţii internaţionale ale dreptului de autor. A participat la multe congrese internaţionale ale CISAC-ului obţinând rezultate bune pentru scriitori. Nu trebuie uitat că poetul Traian Iancu aparţine Făgetului, că a făcut cinste Făgetului iar în casa în care s-a născut, au fost primite cu dragoste de către mama Ana, mari personalităţi ale vieţii culturale, preşedinţii Uniunii Scriitorilor şi cu mulţi alţi scriitori care s-au bucurat de ospitalitatea, generozitatea şi măestria bucătăriei bănăţene pe care mama Ana o stăpânea ca nimeni alta.
El nu şi-a uitat vatra strămoşească, şi-a iubit-o cu sfinţenie iar acum după moartea sa, casa părintească a devenit” Casa memorială Traian Iancu”, aşa cum a vrut poetul şi unde se află atâta şi atâta istorie literară.
Traian Vuia
S-a născut la 17 august 1872 în satul Surducul Mic, comuna Bujor ( azi Traian Vuia).
Intre anii 1881-1883 a urmat clasele a II-a şi a III-a la Făget, mutându-se apoi la Lugoj, unde şi-a continuat studiile secundare şi liceale, dovedind o inteligenţă de excepţie şi o înclinaţie spre mecanica aplicată.
În 1892 s-a înscris la Politehnica din Budapesta Fascinat încă de pe băncile şcolii de ideea zborului cu aparate mai grele decât aerul, pleacă în 1902 la Paris pentru a-şi realiza visul. După mai multe încercări, la 18 martie 1906, visul a devenit realitate. Aparatul a rulat pe un parcurs de 50m, s-a ridicat de la sol la înălţimea de 0,6-1 m, parcurgând în zbor o distanţă de 12 m.
Reîntors în ţată, moare la 2 septembrie 1950.